Wymiana opon na zimowe, o czym należy pamiętać

W Polsce nie ma obowiązku wymiany letniego ogumienia na zimowe, mimo że w wielu państwach europejskich taki nakaz funkcjonuje. Nie zmienia to jednak faktu, że z chwilą nadejścia mroźnych dni, do wulkanizatorów ustawiają się długie kolejki kierowców mających zamiar dokonać wymiany opon letnie na zimowe.

Pierścienie zabezpieczające
Zmiana opon letnich musi być połączony ze sprawdzeniem ich stanu, prawidłowo przeprowadzoną konserwacją a także zabezpieczeniem miejsca w którym będą przechowywane do kolejnego sezonu. Przed montażem opon zimowych, podobnie trzeba się im gruntownie przyjrzeć. Szczególną uwagę zwrócić należy na głębokość bieżnika.

Zbyt płytki bieżnik sprawia, iż przede wszystkim na mokrym podłożu samochód (zobacz również pranie tapicerki Białystok) będzie trudny do opanowania. W Polsce mamy przepisy, które wyraźnie wskazują, iż wysokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Eksperci zalecają jednak wymianę ogumienia, kiedy bieżnik ma wysokość minimalną 4 mm, ponieważ w zimie jazda samochodem poniżej takiej wartości może być zgubna w skutkach.

W samochodach ciężarowych montaż opon, jest czynnością o wiele bardziej skomplikowaną, która musi być wykonywana przez specjalistów. Do tego rodzaju prac konieczny jest bowiem profesjonalny sprzęt – np. narzędzia przykręcające pierścienie zabezpieczające – więcej o uszczelniających pierścieniach.

Koła są narażone na spore przeciążenia, dlatego nieodpowiednio przykręcone mogą odpaść w czasie jazdy. Nie wolno także przymocować ich zbyt mocno. Przy wykonywaniu tego typu prac pojazd powinien być podniesiony i umocowany w bezpieczny sposób, a przykręcanie kół powinno przebiegać precyzyjnie i zgodnie z wytycznymi producenta.

Musimy także skontrolować, czy opony nie mają widocznych uszkodzeń na bokach, i powierzchni samego bieżnika. Przed założeniem opon wskazane jest przeprowadzić ich wyważenie oraz kontrolę ciśnienia, gdyż ponieważ źle wyważone, sprawiają, że zaczniemy odczuwać wibracje na kierownicy. Niełatwo będzie zapanować nad kierownicą Koniecznie sprawdźmy stan wentyli – guma ulega po codziennej eksploatacji stad wentyle często potrzebują wymiany.